Jaarlijks boodschappenlijstje voor de Heer


Kom ook op de vijftiende dag van de zevende maand bijeen om mij te vereren. Laat je werk rusten en vier zeven dagen feest ter ere van mij. Breng mij op de eerste dag van deze feestweek een brandoffer van dertien jonge stieren, twee rammen en veertien eenjarige mannetjes-lammeren, zonder enig gebrek. Het is een geurig offer dat ik met genoegen aanvaard. Bij elk dier ook nog de gebruikelijke meeloffers. Verder nog een geitenbok voor het zondeoffer. Dit alles naast de gebruikelijke dagelijkse offers. Offer mij verder elke dag van deze feestweek twee rammen en veertien eenjarige mannetjeslammeren, zonder enig gebrek. Ook verlang ik elke dag een aantal jonge stieren: de tweede dag twaalf, de derde dag elf, de vierde dag tien, de vijfde dag negen, de zesde dag acht en de zevende dag zeven. Bied mij daarnaast elke dag alle andere offers aan zoals op de eerste dag.

Kom tenslotte ook op de achtste dag bijeen om mij te vereren. Ook op die dag wordt er niet gewerkt. Bied mij een brandoffer aan, een geurig offer dat ik met genoegen aanvaard: één jonge stier, één ram en zeven schapen, zonder enig gebrek, samen met de overige offers zoals op de eerste dag.

Dit zijn dus de bepalingen voor de brandoffers, de meeloffers, de wijnoffers en de offers voor de heilige maaltijd op de feestdagen. Vrijwillige gaven en offers die bij een gelofte horen zijn hierbij niet aan de orde geweest.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten