Luister en gehoorzaam, of God straft dubbel



Maar wanneer jullie niet naar mij willen luisteren en niet doen wat ik je heb opgedragen, wanneer je mijn wetten en voorschriften verwerpt, er een afkeer van hebt en zo het verbond tussen ons moedwillig verbreekt, dan zal ik mij persoonlijk tegen jullie keren. Ik zal een verschrikkelijk onheil over jullie brengen: ongeneeslijke ziekten en slopende koortsen, die je het licht in de ogen zullen doven en je de adem zullen afknijpen. Dan zul je je land voor niets inzaaien: wat er opkomt, zal als voedsel dienen voor je vijanden. Ikzelf zal tegen jullie optreden, en je zult vallen onder de slagen van je vijanden; zij die je haten, zullen over je Heersen. Zo groot zal jullie angst zijn, dat je al op de vlucht slaat terwijl niemand je achtervolgt.

Wanneer jullie ondanks dit alles niet naar mij willen luisteren, zal ik de straf voor jullie zonden dubbel zo zwaar maken. Ik zal jullie trotse kracht breken: de zon zal branden aan een staalblauwe hemel en de aarde zal verdrogen en hard worden als koper. …

Wanneer jullie je toch tegen mij blijven verzetten en weigeren om naar mij te luisteren, dan zal ik jullie in overeenstemming met je zonden nog eens dubbel zo hard treffen. Ik zal roofdieren op jullie loslaten …

Wanneer jullie je na dit alles nog niets van mij aantrekken en je tegen mij blijft verzetten, dan zal ik van mijn kant dezelfde houding aannemen tegenover jullie: als straf voor jullie zonden zal ik jullie nog eens dubbel zo hard treffen als de vorige keer. Omdat jullie het verbond tussen ons met voeten hebben getreden, zal ik voor straf jullie vijanden je land laten binnenvallen …

Wanneer jullie na dit alles nog niet naar mij willen luisteren en je tegen mij blijven verzetten, dan zal ik in mijn woede dezelfde houding aannemen tegenover jullie: ik van mijn kant zal de straf voor jullie zonden nog eens dubbel zo zwaar maken als de vorige keer. Zo groot zal de honger worden, dat jullie je eigen kinderen zullen opeten. …

Want ik, de Heer, ben jullie God. …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten