Nieuwe nationale feestdag: de Heer doodt alle oudste zonen


“… Op die dag, tegen het vallen van de avond, moeten alle Israëlieten de dieren slachten. Bestrijk in elk huis met het bloed de beide deurposten en de bovenbalk van de deur. … Deze nacht zal ik door Egypte gaan. Alle eerstgeborenen van mens en dier zal ik doden. Alle goden van Egypte zal ik afstraffen. Ik ben de Heer. Het bloed aan de deurpost is een teken dat jullie huizen beschermt. …

Maak van deze dag een feestdag om te herdenken wat ik heb gedaan. Alle komende generaties moeten ter ere van mij dit feest vieren.” …

Midden in de nacht doodde de Heer alle oudste zonen in Egypte, van de zoon van de farao, de kroonprins, tot de zoon van de gevangene toe. Ook alle eerstgeboren dieren werden gedood. Die nacht schrok heel Egypte wakker: de farao, zijn hofdienaren, heel het volk. Overal hoorde men luid geklaag, want er was geen huis zonder dode.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten