Beloofd is beloofd


Op zekere dag zag Herodias haar kans schoon. Herodes vierde zijn verjaardag en gaf een feest voor de hoogwaardigheidsbekleders, de hoge officieren en de vooraanstaanden van Galilea. De dochter van Herodias kwam de feestzaal binnen en danste voor het gezelschap. Ze viel zo bij Herodes en zijn gasten in de smaak dat de koning tegen het meisje zei: “Vraag me wat je maar wilt en ik zal het je geven.” Hij zwoer het haar: “Wat je me ook vraagt, ik zal het je geven, al was het de helft van mijn koninkrijk!”

Het meisje ging de zaal uit naar haar moeder en vroeg: “Wat zal ik vragen?” “Het hoofd van Johannes de Doper,” was het antwoord. Meteen ging ze weer naar binnen en liep haastig op de koning toe en zei: “Ik wil dat u mij op een schaal het hoofd van Johannes de Doper geeft, nu dadelijk.”

De koning werd diepbedroefd, maar hij kon niet weigeren, want hij had een eed gedaan waar al zijn gasten bij waren. Hij stuurde meteen een soldaat van de wacht met het bevel het hoofd van Johannes te brengen. De soldaat ging naar de gevangenis en onthoofdde Johannes. Hij bracht het hoofd op een schaal binnen en gaf het aan het meisje en het meisje gaf het aan haar moeder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten