Jezus wil de aarde in vlammen zien


De Heer antwoordde: “... Vuur ben ik komen werpen op de aarde, hoe graag zou ik willen dat het al brandde! … Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Nee, zeg ik je, geen vrede, maar verdeeldheid.

Van nu af aan zullen in één huis vijf mensen verdeeld zijn. Het zal zijn: drie tegen twee en twee tegen drie, vader tegen zoon, en zoon tegen vader, moeder tegen dochter en dochter tegen moeder, schoonmoeder tegen schoondochter en schoondochter tegen schoonmoeder.”

1 opmerking:

  1. Er is voorspeld in de Bijbel dat de aarde door vuur zal vergaan; niet alleen Jezus heeft het daarover. Aan het klimaat te zien lijken mensen daar al mee begonnen te zijn, maar ook door de onderlinge slechtheid met wat ze elkaar aandoen, en hoe dieren lijden in de bio-industrie. Zelf denk ik vaak, was het maar alvast afgelopen de ellende hier, maar dat omvat dan ook de laatste, ellendigste ellende die volgens de echte profeten eerst nog komt. Zoals men kan zeggen: was ik maar vast beter, als men nog door een crisis moet om de ziekte te overwinnen.
    In Sefanja 8 staat: 'Wacht maar – spreekt de HEER –, wacht op de dag dat ik mijn buit kom halen. Ik heb besloten volken te verzamelen en koninkrijken bijeen te halen, en mijn toorn, mijn laaiende woede over ze uit te storten. Door het vuur van mijn woede vergaat heel de aarde.'
    En in 2 Petrus 3:7: 'Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur.'
    Door de hele Bijbel heen zijn er teksten die erop wijzen dat de aarde door vuur zal vergaan, op weg naar het laatste oordeel.
    Hier zegt men niet vaak zoals in Amerikaanse films,'go to hell' of 'see you in hell', maar sommigen doen dingen die zo slecht zijn dat lijkt alsof ze inderdaad al op weg zijn naar de hel, bijvoorbeeld de nazi's, kindermisbruikers, seriemoordenaars, dus mensen die het kwaad niet alleen goedpraten maar er ook op kicken. Ik ben blij dat ik niet over ze hoef te oordelen, want de hel moet wel echt dubbel en dwars verdiend zijn om er iemand toe te veroordelen. Dus laat ik dat graag aan God over.
    Dit klinkt bijvoorbeeld ook dubieus: ‘blij’ en 'graag', alsof het om iets fijns gaat, wat niet bedoeld wordt.
    Voor een werkelijk rechtvaardig oordeel moeten alle feiten bekend zijn, en geen mens kent alle feiten, dus echt alles van geboorte tot dood.
    Wat Jezus hier bedoeld is denk ik: was het maar alvast voorbij, het vuur van het oordeel, dan hadden ze het gehad.
    Gods rol daarin is onmogelijk te doorgronden, al zou men de Bijbel uit het hoofd kennen, omdat daarin niet alle feiten vermeld staan. Zo'n boek zou zo dik en zwaar zijn dat ik me afvraag of de aarde het zou kunnen dragen.
    De Bijbel is geen feitenverslag, maar noemt waar het hier in wezen om gaat; de werkelijkheid zoals het eraan toegaat op aarde komt men tegen in de Bijbelse geschiedenis, en hoe God licht brengt in deze duisternis.
    Het kan daarom tegelijk een vreselijk en een heerlijk boek genoemd worden.
    In Job 11:5-8 staat: 'O, wilde God zelf toch eens spreken en zich tot jou richten, om de geheimen van zijn wijsheid te onthullen – want ondoorgrondelijk zijn zijn werken –, dan zou je weten: God rekent je niet al je zonden aan. Kun jij Gods wijsheid ten diepste doorvorsen, het wezen van de Ontzagwekkende geheel omvatten? Van de hemelse hoogten – vermag jij daar iets? – tot het diepst van het dodenrijk – reikt jouw kennis zo ver?'
    En in Romeinen 11:33 'Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen.'
    Daarom vind ik dat op deze site wel erg lichtvaardig alles wat lastiger te begrijpen is in de Bijbel onder de noemer 'dubieus' wordt geplaatst. De Bijbel is geen suikerwerk, evenmin als het bestaan in deze tijd dat is. Bitter, zuur en zout maar ook zoet, men proeft het allemaal in de Bijbel, maar ook de onbekende smaak.
    Hoe het smaakt zegt vaak meer over de proever en hoe die een en ander combineert dan over de Bijbel.

    BeantwoordenVerwijderen