Vrijbrief voor antisemitisme


“Maar wat moet ik dan doen met Jezus die Christus wordt genoemd?” “Kruisigen!” riepen ze allemaal. “Maar waarom? Wat heeft hij dan gedaan?” Maar zij schreeuwden nog harder: “Aan het kruis met hem!”

Pilatus merkte dat hij niets bereikte; het tumult werd alleen maar groter. Daarom liet hij een schaal met water brengen, waste zijn handen voor de ogen van de menigte en zei: “Ik ben onschuldig aan het vergieten van zijn bloed. Het is jullie zaak.”

Maar het hele volk riep: “Zijn bloed op ons en onze kinderen!”

1 opmerking:

  1. Als ik de Bijbel goed lees zeg ik: Leve Israël en bid ik dat God hen zegent. Uiteraard ook Ismaël, maar eerst Israël, wat we kunnen niet allemaal tegelijk door een deur, en als men netjes voorrang geeft aan wie God wil laten voorgaan, kunnen anderen er fijn achteraan. Het is heus niet zo erg dat niet iedereen de eerste kan zijn in deze dimensie van ruimte en tijd, maar wel erg dat men Israël hun plaats in Gods plan misgunt: veel antisemitisme of noem het maar Jodenhaat, want Arabieren zijn zijn ook Semieten, komt denk ik neer op ordinaire jaloezie, maar wel met levensgevaarlijke horens, dat bewijst de geschiedenis.
    Als ik de Bijbel goed lees leidt dat niet tot antisemitisme, integendeel.

    BeantwoordenVerwijderen